מומחים לטיפול בהפרעות קשב, לקויות למידה ו-ODD

דיסלקסיה- קשיים בתהליך רכישת מיומנות הקריאה

הקושי ברכישת הקריאה, שלרוב צף ועולה על פני השטח במהלך כיתה א' או ב', יוצר אצל הילד הצעיר תחושה מורכבת של חוסר בהירות לגבי מקורות הקושי, ותחושה כבדה שהקושי הוא דרמטי ביותר, ויש לו השלכות ארוכות טווח לגבי תפקודו הכולל.

באבחון מעמיק ניתן לזהות את הגורמים לדיסלקסיה.

בחלק מן המקרים מתגלים ליקויים בתהליכים תפיסתיים כמו  ליקויים בתפיסה חזותית – קושי לערוך הבחנות מדוייקות בין סימנים גרפיים דומים או קשיים ביכולת לשמר בזיכרון סימנים גרפיים שהלומד נחשף אליהם פעמים רבות. לעיתים מתגלים  ליקויים בתפיסה השמיעתית כגון : קושי לערוך הבחנות מדוייקות בין צלילים דומים   ( כגון ג'- ק' או ד' – ת' ועוד). קושי בזיכרון השמיעתי  לטווח קצר או קושי בתהליך הפירוק הפונולוגי של המלה לצלילים הבודדים מהם היא מורכבת.

הדיסלקסיה כתופעה נקודתית המפריעה ללומד בתהליך רכישת מיומנויות הקריאה, עלולה ליצור אצלו תחושת ערך עצמי נמוך, עימותים עם בני קבוצת הגיל או עימותים עם גורמי סמכות.

חשיפת מקור הקושי

לעיתים קרובות קשה לזהות את מקורות הקושי מכיוון שהלומד מסתיר אותן בכל האמצעים העומדים בפניו, אך את תחושת התסכול וחוסר האונים אין הוא יכול להסתיר, והסביבה ערה אך ורק לבעיית ההתנהגות הצומחת באופן ישיר מאותה הפרעה בתפקוד הלימודי, בלי להיות מודעת למקורותיה.

ניתן לדמות את המצב לתופעה שבה אבן קטנה המושלכת לבריכה שקטה ונינוחה יוצרת אדוות קטנות אשר משנות את האיזון ששרר באותה בריכה נינוחה, ומשנות את המערך בכל חלקי הבריכה.

ילד עוד הרבה לפני כיתה א', קיבל את המסר הברור שאינו משתמע לשתי  פנים, שהקריאה הינה מיומנות חשובה ביותר, ובלעדיה קשה לשרוד את העולם.

דרכי אבחון

[pt_view id="54088d31a9"]

השפעת הדיסלקסיה על הדימוי העצמי

הילד קולט שכתה א', תפקידה  לגרום לכך שמיומנות הקריאה תיקלט בקלות ובמהירות, ותהפוך לכלי עזר בלמידת כל התחומים,  אם זה לא קרה, סימן שישנה בעיה רצינית שאין הוא מבין מהי. לעיתים היא ניראת לו בעיה חמורה כל כך שרצוי להסתיר אותה מכל הסובבים אותו – הורים, מורים ובעיקר מעצמו – כתוצאה מכך נוצרת סכנה ממשית בתהליך התגבשות הדימוי העצמי של הילד.

במקביל למסקנות שהילד מסיק מכישלונו ומהבנתו את חשיבות המשימה, הגורמים הסובבים אותו – הורים, מורים- לא חוסכים ממנו את הכעס והאכזבה מכך שהוא לא מצליח במשימה פשוטה כל כך (על פי תפיסתם) וההשערות הן שהוא עצלן, לא משקיען, אך רוב הילדים מסיקים מסקנות מרחיקות לכת שהם  "מטומטמים,  טיפשים, ולא יוצלחים"

לרוב לוקח זמן רב עד שההורים ואפילו המורים מזהים את הקושי ומחליטים לטפל בו. לעיתים קרובות הילדים מצליחים להבליט יכולות אחרות שהם מצטיינים בהם, כגון יכולת שפתית גבוהה, או יכולת מתמטית ומצליחים   בכך  לטשטש את אותו קושי ספציפי נקודתי אך את החרדה הנלווית אליה אין הם מצליחים להסתיר.

לעיתים מופיעות תופעות של דיכאון קל שבו הילד מתפקד ללא כוחות ולא הולך בשמחה לבית הספר. במקרים אחרים נוצרות בעיות חברתיות:  הילד או הילדה מתכנסים בתוך עצמם, ונמנעים  ממגעים חברתיים טבעיים.

במקרים אחרים מתעמתים עם תלמידים המאיימים על תחושת הביטחון הבסיסי שלהם.

מכיוון שללקות הלמידה השלכות דרמטיות על בניית הדימוי העצמי של הלומד ועל האנרגיה שהוא מצליח לגייס לביצוע מטלות לימודיות , חשוב מאוד לזהות את הקשיים מוקדם ככל האפשר ולתת מענה מהיר ומדויק למקורות הקושי ולהיבטים הרגשיים – חברתיים שלהם .

אנחנו במרכז חדוה נבון מציעים התערבות הכוללת מענה ממוקד לקושי בתהליך רכישת הקריאה באמצעות שיטת : "רוקדים עם אותיות" וכן טיפול ממוקד בחרדה הנילוות לדיסלקסיה באמצעות שיטת ה : EMDR .

[pt_view id="f5362ba353"]

שתפו:

קראו עוד...

קורס הכשרת מאמנים - מרכז נבון

קורס להכשרת מאמנים

לרגל עשור להיווסדו של קורס להכשרת מאמנים ללקויות למידה ולקשיים בקשב וריכוז יתקיים קורס דו-שנתי מיוחד למטפלים, אנשי חינוך, הורים ולמי שחווה את הנושא על

קורסים והשתלמויות - השתלמויות למורים

קורסים והשתלמויות

השתלמויות למורים מרכז נבון מציע קורסים והשתלמויות למורים – תוכניות לימוד והרצאות להורים, מורים, אנשי חינוך והוראה, המיועדים להעשיר את הידע, ההבנה ואת קשת הכלים הטיפוליים

הרצאות לקהל הרחב

הרצאות לקהל הרחב

מרכז נבון מציע מגוון הרצאות לקהל הרחב המיועדות להרחיב את הידע של כל המעוניין בכך. הורים, מורים, אנשי חינוך ומקצוע מוזמנים להשתתף בהרצאות. הרצאות לדוגמא:

השתלמויות לבתי ספר - מרכז נבון

השתלמויות לבתי ספר

מרכז נבון מציע השתלמויות לבתי ספר – תוכניות לצוותים חינוכיים להעשרת הידע, ההבנה ולקבלת כלים טיפוליים בתחום לקויות הלמידה וקשיים בקשב ובריכוז.כחלק מהחזון של מרכז

צרו קשר

עגלת קניות